Milieuzorg op school
Afvalpreventie en natuur op school

Beste MOS-leerlingen,

Het was leuk om eindelijk nog eens een MOS-vergadering te hebben en dan nog in onze schooltuin! Super. Dit moeten we nog eens doen!

1)MOS-groepje: Bedankt aan Julie, Alia, Kyle, Marylise, Messie en Edouard voor de voorbije jaren. Welkom Vlad, Bouchra, Flora, Fyl, Lina en Ivan!

Niet vergeten: jullie geven in de klas een woordje uitleg over onze vergaderingen en houden mee in het oog dat jullie klastaken gedaan worden.

2) Planning september-oktober:

  • KS:
    • appels rapen (goede en slechte), noten rapen
    • leren over fruit en de herfst
    • K2: afval leren sorteren in de klas
  • L1:
    • Misschien onkruid wieden in de moestuin en aardbeien uitdunnen (wachten of Pro Natura nog iets doet)
    • Leren over fruit en de herfst
  • L2:
    • Beestentoren nakijken en aanvullen indien nodig (je mag materiaal nemen uit het insectenhotel want die wordt vernieuwd)
    • Leren over dieren en een workshop met GAIA
  • L1 & L2 gaan op bosklassen!!
  • L3: leren over de herfst
  • L4: Leren over sorteren en recycleren (met bezoek aan containerpark) + leren over de dieren
  • L5: Klein fruit snoeien en wilgenhut indien nodig? (wachten of Pro Natura nog iets doet) + lessen over de herfst
  • L6:
    • Vijver opruimen waar nodig is
    • Leren over vlinders en het bos (biotoop)
  • Lena en Emily gaan de dierenhokken op de kleuterspeelplaats uitkuisen op maandag 21 september

3) Juf Nicole start de groene leerlingen op:

  • 4 leerlingen per klas. De juf geeft de namen op een briefje
  • Nog 2 taken: orde op de speelplaats. Je mag het aan de kinderen of aan de juf of meester zeggen als iemand iets op de speelplaats gooit. Na elke speeltijd even een kleine controle en papiertjes rapen indien nodig. Op vrijdag om 15 uur de rode bak met verloren spullen uitleggen naast de blauwe deur.

4) Sorteren: iedereen kijkt na dat er 2 vuilnisbakken staan in de klas: eentje voor restafval (pedaalemmer) en eentje voor papier/karton. Als je er een pictogram op wil, mag je dit vragen aan meester Michaël.

5) Elke klas krijgt een nieuwe foto “we drinken elke speeltijd”. Hang deze op een opvallende plaats!

6) Kapstokken:

  • Elke klas heeft 2 kapstokken (behalve 2A en 2B). Dit zijn 20 haakjes per klas. Soms is dit te weinig. ’s Morgens hang je jouw eetzak aan de kapstok en zet je jouw boekentas onder de kapstok. De eetzakken blijven hangen tot aan de speeltijd in de namiddag! Als je dus iets nodig hebt, haal je het eruit en op het einde van de speeltijd stop je terug alles in je eetzak. Je zet niets op de vensterbanken, picnictafels of grote zitbanken. Na de laatste speeltijd neemt je je eetzak mee naar boven, zodat je alles hebt als je om 16.05 uur naar buiten komt.
  • Als er ’s morgens geen plaats meer is voor je boekentas, mag deze ook onder de ruiten van het bureau staan, daar zijn geen kapstokken.

7) Zitbanken: kinderen die graag in de tuin spelen, ook als het gras een beetje nat is, mogen laarzen in een plastic zak (waar je naam op staat) in de bank stoppen.

8) In het groene hoekje proberen we het rustig te houden. Kinderen die een boekje willen lezen, ruimen zelf op. Sluit het deurtje altijd aub!

9) We hebben achter de sporthal gras gezaaid. Als het gras sterk genoeg is, mogen de kinderen van de lagere school en K2-K3 ’s middags kiezen waar ze spelen: op de speelplaats lagere school is het om te sporten & de spelkoffers, op de speelplaats kleuterschool is het voor het spelmateriaal (klimmuur, trampoline, speelhuisje,…) en in de tuin spelen we in de natuur. Vanaf dan gaan we naar de tuin via de achterkant van de sporthal en is het niet meer per klas.

10) De spelkoffers veranderen per maand. Als de school niet genoeg materiaal heeft, mogen de kinderen van thuis uit iets meebrengen. Schrijf goed je naam er op! Kijk elke maand naar de planning zodat je weet welk thema het is en welke dag jij met jouw klas met de koffer mag spelen.